Blog

2014-10-31

Rozwiązania IT dla branży TSL – jak je promować?

Przedsiębiorcy z branży TSL coraz lepiej rozumieją, że zakup rozwiązań informatycznych wspomagających ich biznes to nie wydatek, a inwestycja. Sektor IT nie potrafi jednak tej zmiany świadomości wykorzystać w komunikacji marketingowej. Wynika to z problemów ze znalezieniem języka, który będzie zrozumiały dla potencjalnych klientów. Czy o systemach informatycznych dla logistyki można opowiedzieć w taki sposób, by trzyliterowe skrótowce (TMS, ERP, WMS itp.) stały się intersujące? Zobacz jak z tym problemem poradziło sobie 50 firm dostarczających rozwiązania IT dla branży TSL na polskim rynku.

Wykres - marketing - IT dla TSLŚrednie wyniki badania dla 50 przedsiębiorstw oferujących rozwiązania IT dla TSL.

TRUDNO ZNALEŹĆ WSPÓLNY JĘZYK

Firmy z sektora IT mają problem ze znalezieniem wspólnego języka z odbiorcami. Z jednej strony w komunikacji dostawców oprogramowania coraz mniej jest żargonu technicznego, co należy uznać za pozytywną zmianę. Z drugiej jednak – często wiąże się to z rezygnacją z jakichkolwiek prób przekazania potencjalnemu klientowi bardziej szczegółowych informacji o oferowanym produkcie.

Oznacza to, że ludzie, nieposiadający bardziej zaawansowanej wiedzy z dziedziny IT nie są w stanie dowiedzieć się o produkcie praktycznie niczego. A przecież w małych i średnich przedsiębiorstwach osoby dysponujące budżetami nie są zwykle informatycznymi ekspertami. W praktyce, aby dokonać zakupu, muszą one zasięgnąć rady kogoś kompetentnego, komu ufają. Nie zawsze znajdują takie osoby w swojej firmie.

Brytyjskie badanie z początku tego roku pokazuje, że ponad 40% konsumentów rezygnuje z zakupu w sieci ze względu na niemożliwość znalezienia wystarczającej ilości informacji o produkcie. Można śmiało założyć, że w przypadku tak złożonego produktu, jak system IT dla firmy, decyzje podejmowane są jeszcze ostrożniej. Naturalnym sposobem rozwiązania tego problemu wydaje się Content Marketing. Tworzenie treści, które będą w przystępny sposób pomagać klientowi zrozumieć, jakie korzyści może czerpać z produktu i jak go wykorzystać do rozwoju swojego biznesu.

JAK W PRAKTYCE FIRMY DOSTARCZAJĄCE IT UŁATWIAJĄ PODJĘCIE DECYZJI KLIENTOM?

Content Marketing nie jest jednak popularny wśród firm oferujących systemy IT dla TSL. Przeciętny wynik naszego badania w obszarze Content Marketingu to 1 punkt na 5 możliwych.

W takiej sytuacji nie powinna być zaskoczeniem także niska średnia branżowa dla PR (0,51 na 5 punktów). Skoro firmy nie tworzą treści, które byłyby wartościowe dla ich potencjalnych klientów, trudno liczyć, że za wartościowe uznają je dziennikarze. Cześć firm decyduje się więc na płatną obecność w mediach (artykuły sponsorowane, reklamy).

Wśród firm dostarczających rozwiązania IT dla branży TSL znajdują się oczywiście wyjątki – przedsiębiorstwa, które osiągnęły wyniki zdecydowanie powyżej średniej branżowej. Żadna z nich nie osiągnęła jednak na polu Content Marketingu wyniku powyżej 3 punktów. Rezerwy tu ukryte wydają się więc olbrzymie.

Lider na tle średniej branżowejWyniki firmy, która wypadła najlepiej w naszym badaniu na tle średniej branżowej

TECHNIKA NIE ZASTĄPI KOMUNIKACJI

G.B. Shaw mówił, że największym niebezpieczeństwem komunikacji jest iluzja, że do niej doszło. Warto więc podkreślić, że nawet najlepsza strona internetowa czy jej perfekcyjne wypozycjonowanie nie zastąpią przekazu, który będzie zrozumiały dla klienta.

Strony Internetowe firm oferujących rozwiązania IT dla transportu, spedycji i logistyki uzyskały w naszym badaniu wyniki nieco lepsze od średniej dla sektora MŚP (3,14 wobec 2,75 punktów). Trochę słabiej wypadają one w obszarze SEO (2,28 pkt). Współcześnie nie da się jednak skutecznie optymalizować strony internetowej, która nie zawiera unikalnej, wartościowej dla odbiorców treści.

Niewielkie korzyści przynoszą firmom zazwyczaj także działania podejmowane w mediach społecznościowych. Nawet jeśli profil prowadzony jest zgodnie z wszelkimi zasadami sztuki, nie osiągnie sukcesu, jeśli nie będzie przekazywał informacji, które są zrozumiałe dla odbiorcy.

PROCES SPRZEDAŻY NIE KOŃCZY SIĘ W CHWILI ZAKUPU

Warto pamiętać, że klienci nie kupują tak naprawdę oprogramowania, a zestaw korzyści, które ma ono przynieść firmie. Wyobraźmy sobie, że zachęcamy klientów do wyboru naszego oprogramowania mówiąc, że pomoże im ono zaoszczędzić ok. 5% na kosztach paliwa. Jeśli klient nie odczuje tej oszczędności – będzie niezadowolony. I nie będzie miało dla niego żadnego znaczenia, czy brak korzyści wynika ze słabości oprogramowania czy z niedostatecznego wykorzystania jego możliwości.

Bardzo ważne jest więc wsparcie klienta po zakupie. Niektóre firmy do usprawnienia tego procesu wykorzystują Content Marketing – tworzą samouczki, tutoriale, czy przewodniki wideo. Pozwala to choć w części zautomatyzować wsparcie techniczne i w rezultacie nie tylko zwiększyć lojalność klientów, ale również obniżyć koszty.

JAK PREZENTUJE SIĘ TWOJA FIRMA NA TLE KONKURENCJI?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zostaw swoje dane w poniższym formularzu, a zbadamy działania Twojej firmy i przygotujemy specjalnie dla Ciebie propozycję działań usprawniających Twój marketing.

Google+

Case Studies

Kontakt

Warszawa

Arskom Group Sp. z o. o.Kariera
Augustyna Locci 30
02-928 Warszawa
KRS: 0000433320
NIP: 521-36-36-776
Sukces Arskom Lab jest oparty na znakomitych ludziach tworzących nasz zespół. Jeśli jesteś ambitny i chcesz pomóc klientom w działaniach marketingowych, koniecznie wyślij do nas aplikację. Napisz czym wyróżniasz się od innych ludzi i określ czy interesuje Cię staż, czy praca na stałe. Zawsze znajdziemy miejsce dla najlepszych kandydatów.
kontakt@arskomlab.pl kariera@arskomlab.pl
Google+