Blog

2014-10-15

Jak tworzyć gry komputerowe? – o pojęciu użyteczności słów kilka

Maria Sharapova powiedziała: „Nie mogę zadowolić każdego. To wykracza poza mój zakres obowiązków”. Z podobnymi rozterkami codziennie zmagają się deweloperzy gier komputerowych. Tworzą na rzecz konsumentów, których potrzeby zmieniają się w zależności od indywidualnych zainteresowań. Gracz ocenia subiektywnie, dlatego tworzenie cyfrowej rozrywki jest trudne. Jak żyć? – chciałoby się zacytować klasyka. W tym miejscu z pomocą przychodzi nam ekonomia oraz pojęcie użyteczności.

Czym jest użyteczność?

Użyteczność całkowita (utility) to w uproszczeniu zdolność dobra (gry) do zaspokojenia potrzeb konsumenta (gracza) w trakcie rozgrywki. Określa subiektywną przyjemność gracza, który swoje potrzeby potrafi określić oraz wartościować. Co więcej, jest w stanie dokonywać wyborów, które wpływają na maksymalizację odczuwanej przez niego satysfakcji.

„Użyteczność całkowita (utility) to w uproszczeniu zdolność dobra (gry) do zaspokojenia potrzeb konsumenta (gracza) w trakcie rozgrywki.”

Czym jest użyteczność krańcowa?

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy bardzo głodni. Kupujemy 10 czekoladowych batoników i zaczynamy jeść. Z każdym kolejnym zjadanym przez nas czekoladowym batonikiem głód oraz zadowolenie z jedzenia maleją. Po 7 zjedzonych batonikach nie czujemy już ani głodu, ani potrzeby sięgnięcia po kolejny, 8 już batonik. To moment, w którym użyteczność krańcowa jest równa zeru. Zjedzenie 8 porcji czekolady mogłoby spowodować nie tylko przejedzenie, ale również ból brzucha czy wyrzuty sumienia. Tego chcemy uniknąć.

Oczywistym jest, że dla każdego z nas moment, w którym przestajemy jeść czekoladowe batoniki będzie inny. Podobnie jest z graczami, którzy na różnych etapach gry decydują się na porzucenie pada czy klawiatury. To powód, dla którego deweloper powinien dla każdego rodzaju gry jej użyteczność planować indywidualnie.

Przykład 1.

W przypadku gier z tzw. „otwartym światem” (bez wątku głównego) najważniejsza dla gracza jest radość wędrówki. Ustalenie właściwych proporcji pomiędzy akcją oraz fabułą może mieć kluczowe znaczenie dla jej użyteczności.

 Zastosowanie różnorodnych opcji i rozwiązań w grze „Diablo” umożliwiło utrzymanie przebiegu użyteczności produkcji na wysokim poziomie. 

 

Przykład 2.

W  seriach przygodowych, z powodu linearnej fabuły gry, użyteczność krańcowa spada do zera w momencie ukończenia rozgrywki. Aby utrzymać wysoki poziom użyteczności należy wprowadzić do gry wartość dodaną w postaci humoru, łamigłówek lub oryginalnego tematu przewodniego. 

W grze Still Life 2 podstawowy ekwipunek gracza miał ograniczoną pojemność. W trakcie rozgrywki należało rozwiązać wiele łamigłówek, aby wyposażenie móc powiększyć o dodatkowe narzędzia.


Czy można tworzyć gry komputerowe bez użyteczności?

Użyteczność jest niepoliczalna i nie można jej zdefiniować jednoznacznie, ponieważ określana jest na podstawie subiektywnej opinii o przydatności danego produktu. Nie oznacza to jednak, że gry komputerowe tworzyć można bez wiedzy na temat użyteczności. Wręcz przeciwnie. Pomimo, że użyteczność nie ma wartości absolutnej, umożliwia dokonanie hierarchii cech danej gry według preferencji (potrzeb) graczy. Priorytetowa dla większości badanych cecha rozgrywki powinna zostać rozbudowana i stanowić o sile nowego tytułu. Dzięki użyteczności, już na etapie programowania, deweloper może realnie zwiększać grono odbiorców gry i planować dla niej strategię promocji.

W jaki sposób użyteczność wpływa na sprzedaż gry?

Jak już powiedzieliśmy, na podstawie użyteczności budowana jest fabuła oraz akcja rozgrywki, a także jej pozostałe cechy, np. oryginalny humor lub występowanie zagadek logicznych. W ten sposób budowane są przewagi konkurencyjne gry. Trudna do skopiowania w krótkim czasie przewaga konkurencyjna rozgrywki jest podstawowym elementem pozycjonowania, ponieważ umożliwia wytworzenie takiego związku skojarzeniowego z tytułem, który zapewni mu skuteczną promocję oraz wysoką sprzedaż w przyszłości. Planowanie użyteczności gry jest zatem jednym z pierwszych i kluczowych zadań, z którymi zmierzyć powinien się każdy deweloper. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Google+

Case Studies

Kontakt

Warszawa

Arskom Group Sp. z o. o.Kariera
Augustyna Locci 30
02-928 Warszawa
KRS: 0000433320
NIP: 521-36-36-776
Sukces Arskom Lab jest oparty na znakomitych ludziach tworzących nasz zespół. Jeśli jesteś ambitny i chcesz pomóc klientom w działaniach marketingowych, koniecznie wyślij do nas aplikację. Napisz czym wyróżniasz się od innych ludzi i określ czy interesuje Cię staż, czy praca na stałe. Zawsze znajdziemy miejsce dla najlepszych kandydatów.
kontakt@arskomlab.pl kariera@arskomlab.pl
Google+