Blog

2014-12-02

Jak projektować opakowania napojów? Pięć sposobów na przekonanie konsumenta do wyboru naszego produktu

Według badań przeprowadzonych dla firmy Tetra Pak, 31% respondentów decyduje się na zakup danego soku w ostatniej chwili, stojąc przed półką sklepową. Na co w takim razie warto zwrócić uwagę przy projektowaniu opakowań, aby zwiększyć sprzedaż?

Niedawno zastanawiałam się z jednym z naszych klientów, w jaki sposób najefektywniej przyciągnąć uwagę wspomnianych 31% konsumentów. Nasza rozmowa subtelnie przeistoczyła się w dyskusję o znaczeniu wyglądu soku w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Poniżej przedstawiam pięć wniosków z naszej rozmowy, dotyczących opakowań. Myślę, że z powodzeniem może je wykorzystać każdy marketingowiec pracujący w branży spożywczej. A więc, o czym musimy pamiętać przekazując grafikowi uwagi dotyczące opakowania?

Po pierwsze: zmiany w postrzeganiu napojów przez konsumentów

Dotychczas wystarczyło, jeśli opakowanie było kolorowe oraz miało piękne i wyraziste obrazki tak, aby klient nie przeszedł obok niego obojętnie. Jednak coraz więcej konsumentów podejmuje decyzje na podstawie własnych opinii, o jakości produktu.

W kontekście mojego klienta warto też wspomnieć o rosnącym segmencie świadomych konsumentów, poszukujących zdrowej żywności i soków. Dlatego właśnie, na etykiecie postanowiliśmy zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy sokami NFC i sokami zagęszczonymi.

Każdy producent napojów powinien przeanalizować czynniki kierujące klientem przy wyborze jego produktu i wyciągnąć z tego wnioski. Większość firm produkuje opakowania swoich soków w konkretnym stylu, aby przyciągnąć uwagę konsumenta oraz wykształcić skojarzenia z marką. Jednak najważniejsze w tym przypadku jest, aby wzbudzić zaufanie klienta do produktów poprzez sygnalizowanie, czym wyróżniają się konkretne soki spośród innych. Komunikat powinien odwoływać się do cech istotnych dla grupy docelowej takich jak np. brak substancji konserwujących, naturalność czy ekologiczne opakowanie. Dzięki temu klient spośród wielu soków na półce wybierze właśnie nasz.postanowiliśmy zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy sokami NFC i sokami zagęszczonymi.

Po drugie: stworzenie opakowania przyjaznego klientowi i środowisku

Już ponad 55% społeczeństwa podejmuje decyzję o zakupie danego produktu mając na uwadze ekologię. Dlatego też tak ważne jest, aby opakowanie było wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Jeśli konsument może niewiele większym kosztem kupić sok w eko opakowaniu, który nie różni się smakiem od soku w opakowaniu klasycznym, raczej wybierze ten pierwszy.

Należy również zwrócić uwagę na to, aby sok był poręczny i łatwy do transportowania. Klienci lubią posiadać wybór odnośnie rozmiaru opakowania. Sok towarzyszy im w różnych sytuacjach, czy to w pracy, w podróży czy w domu. W związku z tym warto dopasować swoją ofertę do różnych okoliczności. Do gospodarstwa domowego najczęściej będą kupowane duże ekonomiczne opakowania. Z kolei osoby kupujące sok przed podróżą, pracą lub szkołą będą raczej poszukiwać małych i lekkich opakowań.

Po trzecie: nie bój się, że twoje opakowanie zaleje fala informacji

W trakcie procesu projektowania etykiety ważne jest, aby dobrze rozplanować dostępne miejsce. Unikamy sytuacji, kiedy to całą powierzchnię dostępną na opakowaniu zaleje ogrom treści. Trzeba i ocenić ile i gdzie mamy miejsca oraz ustalić jak duże chcielibyśmy litery w danym miejscu umieszczać (oczywiście zgodnie z wytycznymi odpowiednich urzędów). Dopiero wtedy powinno się rozpocząć dobór treści i jej ilość. Na etykiecie musi przede wszystkim panować porządek i jasność przekazu. Wszystkie informacje powinny być ze sobą spójne a klient nie powinien czuć się przytłoczony treścią lub niedoinformowany.

Po czwarte: jasne i przejrzyste etykiety wzbudzają zainteresowanie

Producenci muszą sobie uświadomić, że styl pisania informacji i projekt graficzny 

opakowania mają duży wpływ na to, czy klient kupi dany sok. Etykieta to sposób komunikacji bezpośredniej z klientem, dlatego warto wykorzystać to miejsce w jak najlepszy sposób, aby producent miał pewność, że klient zachęcony tymi informacjami mu zaufa.

Jeśli chodzi o szatę graficzną, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na grafikę/zdjęcie, które jest umieszczone na opakowaniu. Nie powinno ono odbiegać od rzeczywistości, ani też odznaczać się niską jakością. Przedstawmy te składniki, które rzeczywiście znajdują się w soku. Ponadto producenci powinni pamiętać, że zakupy spożywcze najczęściej robią kobiety. Płeć piękna ma skłonność do podejmowania decyzji nie tylko ze względu na jakość danego produktu, ale też dlatego, że coś im się po prostu spodobało.

 

Dodatkowo, postarajmy się nawiązać relację z klientem. Za pomocą etykiety producent może zachęcić konsumenta do interakcji poprzez np. wyróżniające się zaproszenie na stronę internetową swojej firmy bądź Facebook’a.

Po piąte: opis sposobu produkcji na etykiecie wzbudzi zaufanie klienta

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej w najbliższym czasie w życie wchodzi prawo o obowiązkowym umieszczaniu na etykiecie wszystkich składników, jakie zostały użyte podczas produkcji. Firmy mogą wykorzystać nowe przepisy do budowy zaufania klienta do marki.

Aby to osiągnąć, dobrym pomysłem wydaje się zastosowanie odpowiedniej grafiki przedstawiającej sposób produkcji danego soku. Wszelkie skróty i branżowe określenia umieszczane na etykietach powodują, że konsument odkłada dany sok na miejsce, ponieważ z zasady nie ufa temu, czego nie rozumie.

Najważniejsze jest, aby nie czarować konsumenta naciąganymi informacjami tylko napisać prawdę o sposobie produkcji z naciskiem na jego mocne strony.

 

Powyżej przytoczyłam pięć wskazówek, które okazały się pomocne przy projektowaniu opakowania dla soków firmy, z którą akurat współpracuję. Myślę jednak, że porady te można również zastosować w kontekście innych produktów spożywczych. W rywalizacji o 

potencjalnych klientów pamiętajmy o słowach Davida Ogilvy, który swego czasu stwierdził: „Im bardziej informacyjna jest Twoja reklama, tym bardziej będzie też przekonująca.” Zgadzacie się z nim? A może macie inne wskazówki dotyczące opakowań?

Piszcie na: twitterze, linkdinie, facebooku  

 

Autor: Anna Hołubicka

 

Google+

Case Studies

Kontakt

Warszawa

Arskom Group Sp. z o. o.Kariera
Augustyna Locci 30
02-928 Warszawa
KRS: 0000433320
NIP: 521-36-36-776
Sukces Arskom Lab jest oparty na znakomitych ludziach tworzących nasz zespół. Jeśli jesteś ambitny i chcesz pomóc klientom w działaniach marketingowych, koniecznie wyślij do nas aplikację. Napisz czym wyróżniasz się od innych ludzi i określ czy interesuje Cię staż, czy praca na stałe. Zawsze znajdziemy miejsce dla najlepszych kandydatów.
kontakt@arskomlab.pl kariera@arskomlab.pl
Google+