Blog

2014-10-21

Bariera dostępności Internetu = bariera rozwoju twojej firmy.

Jak stwierdził swego czasu Jack Welch, legendarny CEO GE, „Internet jest jak Viagra dla dużego biznesu”. Czy w związku z tym, polskie przedsiębiorstwa powinny zabiegać aby Internet stał się powszechnie dostępny, tak jak Viagra? Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2013 roku, w Polsce, 40% społeczeństwa nie miało dostępu do Internetu. Jest, to kilkanaście milionów potencjalnych klientów, do których dotarcie jest obecnie utrudnione. Czy działając na rzecz poprawy dostępności internetu, polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na idący za tym wzrost klientów pozyskanych w online’ie?

Jako agencja doradztwa marketingowego prowadząca działania dla swoich klientów w Internecie, wielokrotnie doświadczyliśmy sposobu w jaki Internet nieco wyrównał szansę rywalizacji mniejszych przedsiębiorstw z dużymi korporacjami. Jesteśmy też świadomi takich korzyści jak łatwiejszy dostęp do zagranicznych rynków, mniejsze bariery wejścia dla biznesu, czy angażowanie użytkowników, które stały się udziałem naszych klientów. Internet, to tętniący ekosystem, w którym sprzedaż dóbr dla konsumentów wyniesie w 2014 roku blisko 1.5 biliona dolarów. Zadajemy sobie, więc pytanie: jak sprawić, by więcej ludzi było online, a tym samym miało szansę nawiązać kontakt z przedsiębiorstwami, które są naszymi klientami?  

Dostępność Internetu w Polsce.

W przypadku Polski warto zacząć od historii. Mianowicie od dnia 17 sierpnia 1991 roku, kiedy to wysłano z Polski pierwszy e-mail. Dostęp do Internetu stał się jednak możliwy dla „każdego” obywatela dopiero w roku 1994, kiedy to na dobre zaczął się rozwój sieci w Polsce. Już rok później powstała pierwsza Polska strona internetowa, którą jest obecnie znana i lubiana Wirtualna Polska. Tak zaczynając naszą przygodę z Internetem doszliśmy do dnia dzisiejszego, w którym ponad 60 % społeczeństwa Polskiego używa Internetu. Odpowiada, to około 22.5 miliona użytkownikom aktywnie korzystającym z łącza. 

I tu powstaje pytanie, które powinien postawić sobie każdy przedsiębiorca nastawiony na rozwój. Co z pozostałymi 15-stoma milionami? Czy są wśród nich moi potencjalni klienci? Czemu nie mają oni dostępu do Internetu, a tym samym czemu nie mogę do nich dotrzeć?

Jest, to istotne pytanie, zwłaszcza w momencie, gdy tempo przyrostu użytkowników Internetu na świecie drastycznie spada. Dla przykładu, przyrost użytkowników Internetu w Polsce w latach 2012-2103 wyniósł, zaledwie 4.6 %.

Sytuacja na rynkach zachodnich

Google Loon Project

Za granicą przedsiębiorstwa zdały już sobie sprawę ze znaczenia jakie ma rozwój sieci dla wzrostu gospodarczego i ewolucji firmy. Działania na tym polu rozpoczęły już firmy takie jak Facebook z projektem Internet.org, czy Google ze swoimi balonami w projekcie Loon. Dając tym samym przykład innym przedsiębiorstwom jak budować wizerunek firmy zaangażowanej i innowacyjnej, a zarazem wspierać własny rozwój i poszerzać możliwości dotarcia do grup docelowych.

Bariery w dostępności do Internetu

W najnowszym raporcie, stworzonym przy udziale, między innymi Facebooka, McKinsey & Company wymienia cztery podstawowe bariery wpływające na adaptację Internetu na świecie. Są nimi ograniczenia związane z odczuwaniem potrzeby korzystania z Internetu, niskie dochody, zdolności użytkowników do korzystania z technologii oraz brak odpowiedniej infrastruktury.

Raport precyzyjnie objaśnia wpływ poszczególnych barier na sytuację w konkretnych państwach. Jest, więc swojego rodzaju przewodnikiem i podpowiedzią co jeszcze my jako przedsiębiorcy możemy zrobić w celu zwiększenia ilości klientów, którzy mają szansę odwiedzić naszą stronę internetową.

Mark Zuckerburg summit

Przyszłość w naszych rękach

Mimo, że w raporcie Polska pozostaje wśród krajów, które należą do grona rozwiniętych pod względem dostępu do Internetu, nie oznacza to, że sytuacji nie można poprawić. Dając tym samym szansę na rozwój swojemu przedsiębiorstwu.

W naszym kraju niskie dochody oraz brak odpowiednich zdolności do korzystania z Internetu, odbierają dużej ilości ludności możliwość bycia online i korzystania z udogodnień i szans jakie daje sieć. Poprawy dostępności można, więc upatrywać w edukacji społeczeństwa z zakresu korzystania z sieci oraz technologii.

Czas pokaże, czy Polskie firmy pójdą w ślady potentatów pokroju Facebooka i Google. A może znacie już przykłady takiej działalności Polskich przedsiębiorstw nastawionej na rozwój?


Pełen raport McKinsey &Company dostępny tutaj




Google+

Case Studies

Kontakt

Warszawa

Arskom Group Sp. z o. o.Kariera
Augustyna Locci 30
02-928 Warszawa
KRS: 0000433320
NIP: 521-36-36-776
Sukces Arskom Lab jest oparty na znakomitych ludziach tworzących nasz zespół. Jeśli jesteś ambitny i chcesz pomóc klientom w działaniach marketingowych, koniecznie wyślij do nas aplikację. Napisz czym wyróżniasz się od innych ludzi i określ czy interesuje Cię staż, czy praca na stałe. Zawsze znajdziemy miejsce dla najlepszych kandydatów.
kontakt@arskomlab.pl kariera@arskomlab.pl
Google+