Blog

2014-08-29

5 najlepszych product placement w grach komputerowych - artykuł zawiera lokowanie produktu

Czym jest product placement?

O product placement mówi się zazwyczaj w kontekście produktów lokowanych w programach telewizyjnych i nie jest to rzeczą zaskakującą. Ponad połowa z nas, czyli 52 % Polaków, czas wolny spędza przed telewizorem. O marketingu w grach komputerowych wiemy mniej. Czym jest product placement? To według zbioru różnych definicji świadome i odpłatne umieszczanie w audiowizualnych i drukowanych środkach przekazu danego produktu (usługi), w celu wskazania jego cech, zasugerowania określonych zachowań konsumenckich oraz budowania określonego wizerunku.

"Product placement to (...) świadome i odpłatne umieszczanie w audiowizualnych i drukowanych środkach przekazu danego produktu lub usługi."



Czym jest product placement w grach komputerowych?

W kontekście gier komputerowych o product placement możemy mówić dwojako. In-Game Advertising (IGA) jest to osadzenie rzeczywistego produktu w wirtualnym świecie - to rodzaj lokowania produktu, który znamy z filmów. Statyczne IGA to nieruchome plansze, które zapisane w kodzie gry nie mogą ulec zmianie. W przypadku dynamicznego IGA reklamodawca ma możliwość dostosowania treści przekazu w zależności od potrzeby, np. zdalnej zmiany sloganu reklamowego. W tym miejscu warto wspomnieć także o tzw. Advergames, czyli grach komputerowych, które w celu wypromowania marki, tworzone są od podstaw.

Dlaczego product placement warto wykorzystać w grach komputerowych?

Branży gamingowej w Polsce warto przyjrzeć się dokładniej co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze żyjemy w czasach generacji Y i Z. Co to oznacza? Dorosłe życie rozpoczyna właśnie pokolenie demograficznego wyżu z lat 80. - formacja Y, która nie wyobraża sobie życia bez cyfrowej rozrywki. Tuż za nią w szeregach podążają Dzieci Sieci (Z) - dzisiejsi dwudziestolatkowie, dla których gra w wirtualnym świecie jest tak naturalna, jak wyjście do kina z przyjacielem.

"Dorosłe życie rozpoczyna właśnie pokolenie demograficznego wyżu z lat 80. - formacja Y, która nie wyobraża sobie życia bez cyfrowej rozrywki."

Po drugie, Polska wraz z 99 innymi państwami generuje 99,8% zysków finansowych na światowym rynku gier. W ogólnym zestawieniu nasz kraj zajmuje imponujące 23. miejsce i tym samym wyprzedza większość państw Europy Wschodniej - miejsca ustępując jedynie Federacji Rosyjskiej. Według Global Games Market Report 2014 zarobiliśmy dla branży gamingowej już 280 milionów dolarów. W globalnym wymiarze branża warta jest 81, 5 miliarda dolarów, odnotowując 8-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

Więcej patrz: 2014 Global Games Market Report

"Polska wraz z 99 innymi państwami generuje 99,8% zysków finansowych na światowym rynku gier. W ogólnym zestawieniu nasz kraj zajmuje imponujące 23. miejsce (...)."

Dla wszystkich powoli staje się jasne, że celowa i świadoma komunikacja z konsumentami w grach komputerowych będzie zyskiwać na znaczeniu także w Polsce. Największym atutem cyfrowego medium jest możliwość nieograniczonego kreowania wirtualnego świata i lokowania w nim dowolnych produktów. W dobie urządzeń mobilnych wartość ta jest szczególnie ważna. W oczekiwaniu na duże rodzime realizacje IGA, wybraliśmy dla Was 5 zagranicznych product placement w grach komputerowych, z których warto czerpać inspiracje. Z badań przeprowadzonych przez The Nielsen Company wynika, że dzięki wykorzstaniu IGA (Gatorade dla serii gier NHL i NBA) wydatki na napój izotoniczny wzrosły o 24%, stawka jest zatem wysoka.

 

5 najlepszych product placement w grach komputerowych:

1. Promocja napoju izotonicznego "Gatorade" w serii gier NHL i NBA (EA Electronics)

Promocja napoju izotonicznego "Gatorade" w serii gier NHL i NBA (EA Electronics)

 

2. Bilboard wyborczy Baracka Obamy w grze Burnout Paradise (EA Electronics)

Bilboard wyborczy Baracka Obamy w grze Burnout Paradise (EA Electronics)

 

3. Coca-Cola w grze Pepsi Invaders (ATARI)

Coca-Cola w grze Pepsi Invaders (ATARI)

 

4. Możliwość złożenia zamówienia w Pizza Hut w grze EverQuest II (Sony Online Entertainment)

Pizza Hut w grze EverQuest II (Sony Online Entertainment)

 

5. Promocja sieci typu fast-food Subway w grze Uncharted III (Sony Computer Entertainment)

Promocja sieci typu fast-food Subway w grze Uncharted III (Sony Computer Entertainment)

 
Google+

Case Studies

Kontakt

Warszawa

Arskom Group Sp. z o. o.Kariera
Augustyna Locci 30
02-928 Warszawa
KRS: 0000433320
NIP: 521-36-36-776
Sukces Arskom Lab jest oparty na znakomitych ludziach tworzących nasz zespół. Jeśli jesteś ambitny i chcesz pomóc klientom w działaniach marketingowych, koniecznie wyślij do nas aplikację. Napisz czym wyróżniasz się od innych ludzi i określ czy interesuje Cię staż, czy praca na stałe. Zawsze znajdziemy miejsce dla najlepszych kandydatów.
kontakt@arskomlab.pl kariera@arskomlab.pl
Google+